W dniach 06-08.04.2009 odbyło się spotkanie ze Scholą Teatru Węgajty, które obejmowało:

  • trzydniowe warsztaty pieśni z okresu Wielkiego Postu (m.in. średniowieczne pieśni łacińskie, polskie i ukraińskie pieśni lirnicze oraz  pieśni wykonywane do dzisiaj  podczas wielkopostnych, pasyjnych i wielkanocnych obrzędów pochodzące z Kurpii, okolic Biłgoraju i Szypliszek), warsztatom towarzyszyło omówienie pieśni
  • koncert/prezentację powarsztatową   Pieśni Wielkopostnych  prowadzony przez Scholę Teatru Węgajty (w składzie Wolfgang Niklaus, Jacek Hałas, Maciej Kaziński, Serhii Petrychenko),

W ramach prezentacji powarsztatowej  Schola Teatru Węgajty wraz z uczestnikami warsztatów  wykonała m.in.  responsorium Media Vita (Pośrodku żywota); łacińskie „improperia", czyli wyrzuty, jakie Bóg kieruje do swojego ludu wybranego, będące pierwowzorem rozpowszechnionej pieśni Ludu mój, ludu; antyfonę na Niedzielę Palmową Collegerunt (Zebrali się kapłani i faryzeusze) - pochodzącą z chorału gallikańskiego,  średniowieczną sekwencję Stabat Mater (Stała Matka boleściwa), prezentowaną w wersji tradycyjnej. Grupę pieśni pozaliturgicznych (wykonywanych w językach narodowych) stanowiących wyraz pobożności ludowej, której żywot przebiegał równolegle do „oficjalnej" praktyki Kościoła reprezentowały m.in. Die sieben Warte Jesu, czyli siedem ostatnich słów Jezusa na Krzyżu to XVI-wieczna pieśń niemieckich Maistersingerów czy polska pieśń „Męki ciężkie Jezusa" pochodząca z kancjonału Walentego z Brzozowa (1554). Programu dopełniły polskie i ukraińskie pieśni lirnicze, oraz pieśni zaczerpnięte z residuów żywej tradycji (Szypliszki, Biłgorajskie, Kurpie), gdzie wykonuje się je podczas wielkopostnych i pasyjnych obrzędów.



Informacje o Scholi Teatru Węgajty: http://www.wegajty.pl


Projekt dofinansowano z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pn. „Dziedzictwo kulturowe”